Jakie są rodzaje ulotek reklamowych?

Ulotki są jednym z najchętniej wykorzystywanych narzędzi marketingowych, za pomocą których firma stara się dotrzeć do klienta. Dają wiele możliwości, a jednocześnie nie są kosztowne. Co warto wiedzieć o dostępnych rodzajach ulotek?

Formaty ulotek

Pierwszym krokiem jest wybór formatu ulotek. Dostępnych jest wiele wymiarów, w tym A3, A4, A5, A6, DL oraz DLx2. Najpopularniejsze rodzaje ulotek to te A5 i A6. Format A4 ma rozmiar kartki z bloku rysunkowego, A5 jest od niego o połowę mniejszy. Niektóre firmy oferują druk niestandardowo małych produktów, np. w formacie A7. Ulotki typu DL są wąskie, lecz długie, a ich forma sprawia, że sprawdzają się w przypadku kuponów rabatowych, zaproszeń lub spisów produktów. Jeśli firma chce przekazać więcej treści, powinna zdecydować się na format A3 lub A4. Tego typu ulotki wystarczy odpowiednio złożyć.

Ulotki proste i składane

Wyróżnić można także podział ulotek na proste i składane. Pierwsze z nich mają postać jednego arkusza papieru, zadrukowanego jedno- lub dwustronnie. Nie składają się, lecz mogą zostać poddane procesom introligatorskim mającym na celu ich uszlachetnienie lub bigowanie. Popularniejszym rodzajem ulotek są te składane, które uchodzą za atrakcyjniejsze i bardziej angażujące odbiorcę. Do ich zalet należą:

  • wygodny kolportaż,
  • niewielkie koszty produkcji,
  • skuteczna metoda reklamy,
  • większa powierzchnia na umieszczenie treści i elementów graficznych,
  • duży wybór formatów i falcowania.

W wyniku procesu falcowania papier zostaje złożony równolegle lub równolegle i prostopadle. Ulotki mogą być składane na pół raz, dwa razy, składane obejmująco (w roladkę lub w C), harmonijkowo (w Z), obwolutowo (w ołtarzyk) lub krzyżowo (w mapę).

Rodzaje papieru

Najpopularniejsze rodzaje ulotek to te drukowane na kredzie 130 g lub 170 g, matowej lub błyszczącej. Taka gramatura jest wystarczająca, by ulotka prezentowała się dobrze. Istnieje też możliwość stworzenia projektów wyższej jakości. Służą temu grubsze podłoża, np. kreda 250 g, 300 g, a nawet 350 g. Niektórzy decydują się wyróżnić poprzez druk ulotek na papierach ekologicznych pochodzących z recyklingu. Ci, którzy stawiają w pełni na rozwiązania ekonomiczne, mogą wybrać ulotki tańsze od tych produkowanych na tradycyjnym podłożu 130 g. Papier kredowy może mieć nawet gramaturę 90 g. Drukarnie oferują także zwykły papier offsetowy o tej samej gramaturze.

Uszlachetnienia

By ulotka zyskała większą odporność na wilgoć, opady lub promieniowanie UV, można zdecydować się na zastosowanie uszlachetnień. Do najpopularniejszych należą:

  • folia błyszcząca,
  • folia matowa,
  • lakier UV 3D wybiórczy – eksponuje elementy, np. czcionkę, poprzez pogrubienie ich,
  • H-UV Drip off – nadaje wybiórczo błyszczący efekt,
  • H-UV Soft Touch Coating – zabezpiecza przez powstawaniem na ulotce śladów palców i smug,
  • lakier High Gloss UV – nasyca kolory na ulotce poprzez zwiększenie ich połysku,
  • złocenie i srebrzenie – pozwalają uzyskać efekt premium.

O czym pamiętać przy projektowaniu ulotek?

Ulotka powinna swoim wyglądem odzwierciedlać założenia marki i przykuwać uwagę odbiorców. Dlatego w zależności od jej przeznaczenia firma musi wybrać odpowiedni format, rodzaj papieru, uszlachetnienia i zdecydować się na produkty proste lub składane.