Jak zlecić profesjonalnemu grafikowi projekty graficzne dla firm?

Aby jakikolwiek komunikat był skuteczny, powinien posiadać jasno określonego nadawcę i odbiorcę oraz język, który rozumieją obie strony. Wbrew pozorom w tej prostocie kryje się wiele pułapek, w które wpadają osoby, niedoceniające wagi każdego z tych elementów. Są one kluczowe dla zrozumienia intencji oraz skorzystania z proponowanej oferty.

Sytuacja dodatkowo komplikuje się, kiedy w grę wchodzi działalność osób trzecich. Jest ona konieczna, gdy chodzi o wszelkie projekty graficzne dla firm. Przedsiębiorstwo zleca wykonanie materiału promocyjnego projektantowi, czego efektem jest komunikat przesyłany do klienta. Od tego jakiej będzie on jakości zależy sprawna współpraca między grafikiem a przedstawicielem firmy.

Przede wszystkim należy jasno określić cele, które przedsiębiorstwo pragnie osiągnąć – jest to najważniejszy element briefu, bez którego żaden grafik nie jest w stanie precyzyjnie określić, czego konkretni oczekuje od niego zlecający. Na dalszym planie – choć są niemniej ważne – stoją informacje o konkurencji, terminach, budżecie czy też wskazówki i sugestie odnośnie oczekiwań klienta.

Firma powinna wiedzieć, co pragnie osiągnąć, unikając wszelkiego rodzaju ogólników. Im precyzyjniejszy przekaz, tym lepszy efekt. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze można osiągnąć zamierzony efekt w stu procentach – niezależnie od tego, czy jak grafik wywiąże się ze swojego zadania.

Wielu grafików do wyznaczenia celów projektu wykorzystuje briefy. Dokumenty, które w krótki sposób pokazują, czego konkretnie oczekuje firma, jakie ma cele oraz czego oczekuje od projektu. Aby ułatwić klientowi zadanie, zadają oni szczegółowe pytania, zaś zadaniem zleceniodawcy jest ich rzetelne wypełnienie.

Należy przy tym pamiętać, że nie jest to czysta formalność, ale ważny element współpracy, od które może zależeć jakość produktu końcowego. „Coś fajnego” to zupełnie coś innego od „coś, co ma sprawić, że klient poczuje zastrzyk energii. Najlepiej używać żywych kolorów i sporo kontrastów”. Na tym etapie niezbędne jest badanie marketingowe.